Skip Navigation or Skip to Content

5 redenen om te investeren in cybersecurity

Cybercriminelen richten zich allang niet meer alleen op grote bedrijven. Ook kleine en middelgrote ondernemers zijn interessant: ze hebben waardevolle data, geldstromen en vaak minder beveiliging. Toch denken veel ondernemers: “Ach, bij mij valt weinig te halen.” Helaas is dat precies wat cybercriminelen graag horen. Daarom: 5 goede redenen om vandaag nog te investeren in cybersecurity.

1. Aanvallen zijn niet op je gericht, maar kunnen je wel raken

De meeste aanvallen zijn geautomatiseerde cyberaanvallen waar welke organisatie slachtoffer van kan worden als de digitale veiligheid niet op orde is. Het goede nieuws is dat je je hier als ondernemer relatief eenvoudig tegen kunt wapenen.

Maatregelen zoals sterke wachtwoorden gebruiken, regelmatig back-ups maken en automatische software-updates verkleinen de kans aanzienlijk dat je getroffen wordt door een cyberaanval.

2. Je hebt wel iets te verliezen

Ondernemers onderschatten vaak de impact van een cyberincident. De schade kan snel oplopen als je bijvoorbeeld niet meer bij je orders of klantinformatie kan. Je kunt je klanten niet meer helpen of geen bestellingen meer leveren.

Indirect kunnen de gevolgen nog veel groter zijn. Denk aan reputatieschade, stress en andere psychische klachten.

3. Je voorkomt dat je bedrijf stil komt te liggen

Een bedrijf dat stil ligt is de nachtmerrie voor elke ondernemer. Maar als je computer crasht of je wordt getroffen door een ransomware-aanval, is de kans groot dat dit gebeurt.

Neem daarom maatregelen om dit te voorkomen, zoals het maken van goed werkende back-ups (zowel online als offline).

4. De AVG verplicht je om maatregelen te nemen

Wetgeving zoals de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) verplicht ondernemers om verantwoord en veilig om te gaan met persoonsgegevens. Verstuur je een nieuwsbrief of heb je een webshop? Weet dan dat criminelen graag een lijst
met gevalideerde e-mailadressen onderscheppen. Dat is handel voor spammers. Welke maatregelen je uit hoofde van de AVG moet ondernemen, ligt aan de gegevens die je verwerkt en zal van bedrijf tot bedrijf verschillen.

5. Cyberweerbaarheid hoort bij de basishygiëne van je bedrijf

Cyberweerbaarheid is geen randzaak, maar een onderdeel van de basishygiëne van je bedrijf. Vergelijk het met het slot op je voordeur, je brandverzekering of de nooduitgang.