Je hebt geklikt. Logisch. Het klonk aantrekkelijk: een gratis camera, betaald door een betrouwbare organisatie. Waarom zou je het niet proberen?
De advertentie die je aanklikte was nep. Gelukkig leidde de link naar onze veilige website. In het echt had je kunnen uitkomen op een foute pagina waar criminelen:
- jouw inloggegevens stelen,
- malware op je laptop of telefoon installeren,
- toegang krijgen tot je bedrijfsnetwerk of wifi.
Als je slachtoffer wordt van cybercriminaliteit heeft dit vaak nadelige gevolgen. Denk aan stilgelegde bedrijfsprocessen, datalekken met klantgegevens, financiële schade en reputatieschade.
Hoe bescherm je jezelf?
Met deze campagne willen we je een wake-up call geven. Je trapte erin. Dat is goed. Want dát is het moment waarop je je bewust wordt van de risico’s. Pas onderstaande tips toe om de kans op een hack zo klein mogelijk te maken:
- Klik nooit zomaar op iets dat ‘te mooi lijkt om waar te zijn’
- Controleer altijd de afzender
- Check de url
- Installeer software-updates direct
- Zorg dat je wifi-netwerk en apparaten goed beveiligd zijn
- Laat medewerkers weten hoe phishing werkt
- Gebruik tweestapsverificatie
- Gebruik unieke, sterke wachtwoorden voor elk account
Conclusie
Phishing is een van de meest voorkomende vormen van cybercriminaliteit. Trap er niet in.
Meer weten over cybercrime? Check dan onze themapagina cyberweerbaarheid met onder andere een podcast over cybercrime en een webinar over cybercrime.