Skip Navigation or Skip to Content

Verhaal van ondernemer Joost Fromberg

5 februari 2024
1 min leestijd

In 2021 werd ODIV, het bedrijf van Joost Fromberg, gehackt. De oorzaak? Een slecht wachtwoordbeleid.

“We zijn een klein, hecht team en iedereen wist elkaars (simpele) wachtwoord. In de zomer van 2021 werd een sneakermarktplaats gehackt, waar mijn compagnon een account op had. Zijn wachtwoord werd buitgemaakt en dit was dus hetzelfde als het wachtwoord van zijn mail en Facebook. Op die manier konden de hackers in al onze systemen en bestanden inbreken.

Met de creditcardgegevens van onze klanten hebben ze vervolgens 1,5 ton uitgegeven. De impact was enorm. Je bent opeens fulltime bezig met dingen die niet leuk zijn. Het oplossen van de hack heeft zes maanden geduurd en al die tijd voelde het alsof het zwaard van Damocles boven ons hoofd hing. We waren bang dat we aanklachten zouden krijgen, waardoor we failliet zouden kunnen gaan. Gelukkig is het goed gekomen en hebben we ervan geleerd. Door naar buiten te treden met ons verhaal, hopen we andere bedrijven te inspireren aan de slag te gaan met cybersecurity.

Hoe? Zelf hebben wij onderstaande stappen genomen om onze cyberveiligheid naar een hoger niveau te tillen:

  1. We maken nu gebruik van een wachtwoordmanager, inclusief gratis accounts voor familie en vrienden.
  2. We stellen tweefactorauthenticatie in waar mogelijk.
  3. Directe consequenties voor medewerkers die slechte, onveilige wachtwoorden gebruiken: zij krijgen een slechte beoordeling en geen salarisverhoging.
  4. Werken op openbare wifi mag niet meer. Ook het delen van wachtwoorden via whatsapp, slack of mail is ten strengste verboden.
  5. We hebben een whitepaper gemaakt voor intern gebruik en voor onze klanten, waarin we bevindingen delen om je cybersecurity te vergroten.Als ik 1 tip mag geven aan andere ondernemers, is dat deze: Maak cybersecurity een onderdeel van de agenda. Je slaapt echt beter als je bedrijf op slot zit en veilig is.”