Skip Navigation or Skip to Content

Tips tegen winkeldiefstal

Hoe verklein je de kans op winkeldiefstal?

Met zo’n 1,1 miljoen winkeldiefstallen per jaar behoort winkelcriminaliteit tot de meest gepleegde delicten in Nederland. Winkeldiefstal kost je als ondernemer veel geld en zorgt voor de nodige kopzorgen. De vraag is dan ook: welke voorzorgsmaatregelen kun je als ondernemer treffen? Gelukkig zijn er effectieve manieren om diefstal te voorkomen en tegelijkertijd een positieve winkelervaring te creëren.

We behandelen in dit stuk 5 essentiële factoren om de kans op winkeldiefstal te verkleinen:

  1. Communiceer huisregels naar bezoekers
  2. Slimme winkelinrichting
  3. Groet binnenkomende klanten
  4. Herken winkeldieven
  5. Spreek winkeldieven op een positieve manier aan

 

1. Communiceer huisregels naar bezoekers

Het communiceren van huisregels naar bezoekers is een belangrijke eerste stap in de preventie van winkeldiefstal. Hang de huisregels bij de ingang, zodat ze voor iedereen goed zichtbaar zijn. Je kunt hier bijvoorbeeld in opnemen dat tassen steekproefsgewijs gecontroleerd worden, dat het gebruiken van een winkelmandje verplicht is en dat er geen grote groepen worden binnengelaten.  Deze regels helpen niet alleen om potentiële dieven af te schrikken, maar bieden ook duidelijkheid aan klanten over wat je van hen verwacht tijdens hun bezoek. Verder vormen ze een houvast voor het winkelpersoneel, waardoor zij consequent en zelfverzekerd kunnen optreden als bezoekers zich niet aan de regels houden.

2. Slimme winkelinrichting

Naast duidelijke huisregels is de indeling van de winkel een cruciale factor in de preventie van winkeldiefstal. Hieronder enkele tips voor een effectieve winkelinrichting:

  • Goede zichtlijnen: Zorg voor een overzichtelijke indeling van de winkel. Vermijd hoge schappen waar klanten zich achter kunnen verbergen en plaats belangrijke producten in het zicht van personeel. Goede zichtlijnen maken het moeilijker voor dieven om ongezien te handelen.
  • Transparante etalages: Zorg ervoor dat de etalages transparant zijn en niet te vol staan/hangen, zodat er goed zicht is van buiten naar binnen. Winkeldieven handelen niet graag in het zicht en voorbijgangers kunnen zo makkelijker ingrijpen als er onveilige situaties ontstaan.
  • Gebruik van beveiligingstechnologie: Maak gebruik van beveiligingscamera’s en -spiegels om te zien wat er in blinde hoeken gebeurt. Plaats spiegels zodanig dat je vanuit de kassa een goed overzicht hebt van de winkel. Deze maatregelen zorgen ervoor dat klanten zich constant bewust zijn van toezicht, wat een afschrikwekkende werking heeft op potentiële dieven.

3. Groet binnenkomende klanten

Een van de krachtigste middelen tegen winkeldiefstal is persoonlijke aandacht. Door klanten te groeten en aan te spreken, laat je zien dat je hen hebt opgemerkt. Dit werkt volgens hetzelfde principe als een monitor met camerabeelden; het haalt ze uit de anonimiteit. Uit onderzoek blijkt dat mensen zich onbewust meer volgens de norm gedragen als ze weten dat ze gezien worden.

Persoonlijk en vriendelijk aanspreken werkt nog beter dan camera’s. Zeg bijvoorbeeld: “Ik zie u rondkijken, waarmee kan ik u van dienst zijn?” Dit laat zien dat je alert bent en aandacht hebt voor de klant. Door deze eenvoudige, maar effectieve aanpak zorg je voor een veilige en uitnodigende winkelomgeving voor zowel klanten als personeel.

4. Herken winkeldieven

Een notoire winkeldief betrap je niet snel in actie. De professionals gebruiken slimme trucs en zijn zo listig dat ze vaak ongezien wegkomen. Maar ‘normale’ klanten vormen de grootste groep winkeldieven. Dit zijn geen doorgewinterde criminelen en daardoor zijn ze meestal minder handig op het dievenpad dan ze zelf denken. Er zijn een aantal afwijkende gedragskenmerken waaraan je een potentiële winkeldief kunt herkennen:

  • Mensen die iets stiekems van plan zijn, zijn op hun hoede. Ze willen niet betrapt worden en willen er zeker van zijn dat ze ongezien hun slag kunnen slaan. Daarom zijn ze vaak meer gefocust op de omgeving (personeel en andere klanten) dan op het winkelaanbod.
  • Dieven zonderen zich vaak af in stille en onzichtbare hoekjes van de winkel, omdat ze daar gemakkelijker hun slag kunnen slaan.
  • Sommige dieven gaan heel dicht tegen het schap aan staan om de artikelen zo onzichtbaar mogelijk te kunnen pakken. Vaak houden ze hun tas voor hun lichaam, zodat ze de gepakte artikelen snel weg kunnen stoppen.
  • Het gebruik van een medeplichtige is ook een bekende methode. Eén persoon kijkt rond en houdt het personeel en het publiek in de gaten. Deze persoon fungeert als een soort schild terwijl de ander het artikel wegneemt. Wat opvalt is dat deze mensen vaak dichter tegen elkaar aan staan dan andere klanten die samen winkelen.
  • Deze grootste groep winkeldieven bestaat uit zogenaamde gelegenheidsdieven. Zij nemen relatief lang de tijd om tot actie over te gaan, omdat ze tijd nodig hebben om dat spannende moment aan te durven. Ze blijven vaak lang dralen bij een bepaalde productgroep of in een bepaald gangpad.

5. Spreek winkeldieven op een positieve manier aan

Ben je er getuige van dat een klant iets in zijn zak of tas steekt? Spreek diegene dan op een vriendelijke en positieve manier aan. Als je ziet dat iemand bijvoorbeeld een pak jonge kaas in zijn zak steekt, zeg je: “Ik zag dat uw keuze is gevallen op de jonge kaas, ik heb ook heerlijke oude kaas dáár liggen? Die is vandaag zelfs in de aanbieding!” Hiermee benoem je op een neutrale manier wat je gezien hebt en je koppelt er direct een verkoopelement aan. Maak jij van een dief een klant; dan zal deze persoon zich sneller als klant gedragen, want dat levert hem/haar het minste gedoe op.

Als je net niet goed zag of de klant iets wegstak of net niet zag wat diegene wegstak, dan weet je minstens voor welke productgroep de klant staat. Zeg dan bijvoorbeeld: “Ik zie dat u interesse heeft in onze kaasproducten, wat voor kaas zoekt u precies? Is het voor op brood of om mee te koken?” De tip is wederom: Benoem wat je gezien hebt en zeg dan wat je altijd al zegt tegen klanten. Een gewone klant gaat het verkoopgesprek met je aan, een slimme stelende klant ook. Een geschrokken klant zal jouw aandacht echter niet willen en je proberen af te wimpelen. De angst of zorg om betrapt te worden is groot. Stelende klanten willen niet afgaan in het openbaar, of in ieder geval geen gedoe met beveiliging of met de politie.

Houd de verdachte na het aanspreken niet opzichtig in de gaten, want dit benadrukt je argwaan. Wel kun je jezelf duidelijk zichtbaar tussen de kassa en de uitgang opstellen. De aangesproken klant zal zichzelf nu ongezien willen ontdoen van een eventueel artikel. Vind je weleens artikelen op plekken waar ze helemaal niet horen? Wellicht heb je ongemerkt of onbewust een diefstal voorkomen met jouw aandacht.

In onderstaande animatie geven we nog een aantal praktische tips om winkeldiefstal te voorkomen.