Waarom deze training?
Een klant bij de servicebalie die met agressief gedrag zijn zin probeert te krijgen, een dronken of ontevreden horecagast die dreigende taal uitslaat of klanten die hun frustratie botvieren tijdens een winkelbezoek. Het is gedrag waar ondernemers en hun personeel steeds vaker mee te maken krijgen. Om (beginnende) medewerkers te helpen verschillende soorten agressie beter te herkennen en hiermee om te gaan, lanceren we deze week een gratis e-learning over dit thema.
Agressie en geweld tegen ondernemers en medewerkers is dit jaar het thema van de Week van de Veiligheid. “De toename van agressie is iets wat we al langer signaleren,” vertelt Martijn Wildeboer, landelijk themaspecialist geweld & vermogenscriminaliteit bij PVO. “Sinds het einde van de coronaperiode zien ondernemers in verschillende branches een stijging in het aantal incidenten waarbij klanten zich agressief gedragen. Of het nu gaat om schelden, fysiek intimiderend gedrag of zelfs seksuele intimidatie.”
Beter voorbereid
In de e-learning leer je op interactieve wijze welke soorten agressie er zijn, hoe je deze kunt herkennen en wat je kunt doen als je hiermee te maken krijgt. “Het is een laagdrempelige manier om de kennis over te brengen”, vertelt Wildeboer. “We laten situaties uit de dagelijkse praktijk in een winkel en horecazaak zien, waarbij je vervolgens zelf kiest hoe je handelt en wat het effect daarvan is. Ook gaan we in op de STOP-methode, die je inzet als de agressie persoonlijk wordt. En natuurlijk geven we tips om agressie zoveel mogelijk te voorkomen.”
De e-learning duurt ongeveer een kwartier en is gratis te volgen.